Elektrisch rijden voordelig?
Dit zijn de kosten voor het opladen van je elektrische auto thuis:
- Gemiddeld betaal je ongeveer € 0,30 per kWh voor de geladen elektriciteit, gebaseerd op het gemiddelde energietarief.
- De eenmalige investering voor een thuislaadpaal varieert meestal tussen de € 600 en € 1.500, afhankelijk van je voorkeuren.
- Houd er rekening mee dat er mogelijk aanpassingen in de meterkast nodig zijn voordat je de elektrische auto thuis kunt opladen.
Een eigen laadpaal biedt aanzienlijk gemak. Als je zonnepanelen op je dak hebt, wordt het opladen zelfs nog voordeliger. In dat geval wek je namelijk je eigen elektriciteit op, waardoor je geen € 0,30 per kWh betaalt maar de stroom gratis gebruikt!
Dit zijn de kosten voor het openbaar opladen van je elektrische auto:
- Als je je elektrische auto in de wijk of onderweg oplaadt bij een openbare laadpaal, liggen de kosten meestal tussen de € 0,35 en € 0,40 per kWh aan geladen stroom.
- Wil je snelladen zodat de elektrische auto binnen een half uur weer voor 80% vol is? Reken dan op het dubbele tarief.
- Sommige winkels, zoals de Lidl, bieden gratis opladen aan voor elektrische auto's.
- Bepaalde bedrijven met een duurzame missie bieden ook gratis opladen van elektrische auto's aan.
Dit zijn de kosten voor het opladen van een elektrische auto op de zaak:
- De kosten voor het opladen van je elektrische auto bij je werkgever kunnen variëren, omdat de eigenaar van de laadpaal zelf bepaalt welk tarief hij in rekening brengt voor de stroom.
- Veel bedrijven bieden opladen als service aan voor bezoekers en medewerkers, zonder extra kosten.
- Sommige bedrijven kunnen er echter voor kiezen om een tarief in rekening te brengen voor het opladen.
- Het tarief dat je betaalt per geladen kWh is dus volledig afhankelijk van het beleid van het bedrijf waar je laadt.
Hoe werken laadpassen?
De meeste bekende laadpassen werken in heel Nederland en kunnen worden gebruikt bij vrijwel elke laadpaal, zoals E-Flux, Shell, ANWB, New Motion, Agri en Engie. Als je naar het buitenland gaat, is het verstandig om van tevoren te controleren of je laadpas daar dekking heeft. Indien nodig kun je overwegen om een andere laadpas aan te vragen die wel voldoende dekking biedt in het betreffende land. Het is altijd slim om, voordat je naar het buitenland gaat, te bekijken hoeveel laadpalen beschikbaar zijn. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van de ANWB routeplanner voor elektrische auto's. De dichtheid van laadpalen in Nederland is over het algemeen vrij hoog in vergelijking met sommige andere landen.
**Zijn er kosten verbonden aan een laadpas voor een elektrische auto?**
Een laadpas kan vaak gratis worden aangevraagd of met een abonnement worden verkregen. Bij een gratis laadpas betaal je meestal een starttarief (ongeveer € 0,30 per laadsessie) bovenop de kosten voor de geladen stroom. Met een abonnement betaal je een vast maandelijks bedrag, vaak minder dan € 5,00 per maand. Met een abonnement hoef je geen starttarief per laadsessie te betalen, maar alleen voor de geladen stroom. Als je regelmatig bij openbare laadpalen laadt, kan een abonnement voordeliger zijn dan een gratis laadpas.
Een van de meest gestelde vragen blijft toch wel wat het opladen van een elektrische auto kost. Dit is een begrijpelijke vraag. Bij het tanken van benzine wordt de prijs duidelijk weergegeven op een bord, maar bij het laden van een elektrische auto is dat niet altijd het geval. Vaak moet je in de app van de aanbieder kijken om te zien wat je betaalt per geladen kWh. Om antwoord te geven op de vraag wat het opladen van een elektrische auto kost, maken we onderscheid tussen thuisladen, openbaar laden en laden op de zaak.
Elektrisch rijden is dus ALTIJD efficiënter
Uiteindelijk, ongeacht waar je ervoor kiest om je elektrische auto op te laden, is een elektrische auto per kilometer altijd kostenefficiënter dan een auto die op benzine of diesel rijdt.